Reportaż z naszej parafialnej pielgrzymki

Aby powiększyć obrazek - kliknij tutaj

Po niemalże dwudziestu godzinach spędzonych na skrzydłach samolotów, 24 kwietnia w składzie 39-o osobowym rozpoczęliśmy naszą parafialną pielgrzymkę w Meksyku.

Historia powstania Cudownego Wizerunku Matki Bożej w Guadalupe

Dzień 1

Po spędzeniu nocy w hotelu udaliśmy się do Bazyliki Matki Bożej w Guadalupe, zbudowanej niedaleko wzgóża Tepeyak gdzie Matka Boża objawiła się indianinowi Juan Diego. Pielgrzymke rozpoczęliśmy Mszą św. koncelebrowaną w j. hiszpańskim przy głównym ołtarzu przez 15-u księży w której uczestniczył Rektor naszego Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, nasz kierownik i opiekun duchowny ks. Artur Botur, który tego właśnie dnia obchodził swoje urodziny. Wspólnie modliliśmy się w naszych intencjach z jakimi tutaj przybyliśmy jak również w intencjach nam powierzonych, wypraszając Łaski za wstawiennictwem Matki Bożej. Każdy z nas był wzruszony i uszczęśliwiony ujżeniem Cudownego Wizerunku, który pozostanie w naszej pamięci i w naszych sercach na zawsze. Następnie zwiedzaliśmy teren i udaliśmy się na wzgórze Tepeyak gdzie miało miejsce objawienia się Matki Bożej.

Dzień 2

Zwiedzanie Mexico City rozpoczęliśmy Mszą św. i zwiedzaniem przepięknej Katedry Metropolitarnej, oraz podziwialiśmy przepiękną architekture miasta. Następnie udaliśmy się do Azteckich Piramid w Teotihuacan położone na wysokości 2.300 metrów,które robią ogromne wraźenie. Większość z nas dokonała nie lada wyczynu i wspięła się na sam szczyt Piramidy Słońca która jest trzecią największą piramidą na świecie liczącą 243 stopnie. Spacerując około dwu kilometrową aleją umarłych dotarliśmy do Piramidy Pierzastego Wężą oraz Boga Deszczu. Następnie mieliśmy okazję zobaczyć miejsce wyrobów przepięknych produktów z obsydianu jak również możliwość pokosztowania tequili i zobaczyć rytualnych azteckich stroi i tańców. Następnie zmęczeni i pełni wrażeń powróciliśmy do hotelu.

Dzień 3

Dzień rozpoczęliśmy od wizyty na Placu Trzech Kultur w Tlatelolco , gdzie znajduje się najbardziej historyczny kościół w całym Meksyku: Santiago de Tlatelolco, tam znajduje się chrzcielnica w której ochrzczony został Juan Diego. To do tego właśnie kościoła udawał się Juan Diego kiedy to na wzgórzu Tepeyac objawiła mu się Naświętrza Panienka. 13. sierpnia 1521 roku Tlatelolco stało się miejscem masakry Azteków przez armię Hernana Cortesa i tam pojmany został 25-letni Cuauhtemoca - ostatni cesarz Azteków. Tam właśnie w ostatniej twierdzy Azteków walczących z Hiszpanami znajduje się znamienny napis na tablicy upamiętniającej klęskę Azteków na Placu Tlatelolco: “To nie zwycięstwo ani porażka. To pełne bólu narodziny metyskiego narodu, dzisiejszego Meksyku.”

Popołudnie

Następnie udaliśmy się do Muzeum Antropologicznego, kompleksu o niezwykłej architekturze w którym są największe zbiory archegologiczne poświęcone kulturze Azteków i Majów. Ostatnim wydrzeniem dnia było przybycie do odległego naturalnego rezerwatu w dzielnicy Xochimilco, gdzie pływaliśmy łodziami po historycznych kanałach spożywając posiłek oraz słuchająć muzuki i śpiewu Mariachi mogliśmy poczuć atmosferę prehiszpańskiego tutejszego stylu życia.

Dzień 4

Aby powiększyć obrazek - kliknij tutaj

Po śniadaniu udaliśmy się do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Tenango del Aire gdzie wiele lat pracujący polscy księża pallotyni którzy odremontowali walący się klasztor i kościół, obok którego stoi wielka figura Jezusa Miłosiernego wykonana przez Meksykanów. Kościół ten został zbudowany w XVI wieku z inicjatywy Juana de Zumárraga, pierwszego arcybiskupa Meksyku, który był świadkiem objawienia Matki Bożej z Guadalupe. Tutaj uczestniczyliśmy w Mszy św. odprawionej przez ks. Artura.

Z placu kościelneg wyraźnie widać dymiący wulkan Popocatepetl który znajduje się w odległośći ok. 30 km od krateru.

Następnie udaliśmy się do Franciszkańskiego klasztoru w Hueyotzingo gdzie zapoznaliśmy się z sposobem życia i działalnością mnichów z tamtejszej epoki.

Potem wyruszyliśmy na zwiedzenie kościoła Santa Maria Tonantzintla, perły sztuki Meksyku w której indiańscy artyści ogromnymi ołtarzami i nawami oraz bujnością detalu i dużą różnorodnością barw wnętrza, umieszczając na głowach aniołów dumne indiańskie pióropusze, pokazali swoją wizje chrześcijaństwa.

Pełni wrażeń wyruszyliśmy na nocleg do Puebli.

Dzień 5

Aby powiększyć obrazek - kliknij tutaj

Wyjazd do regionu Tlaxcala, którego mieszkańcy pomogli Cortezowi podbić Tenochtitlani którzy do dziś chlubią się wobec obcych swoją gościnnością. Msza św. w przepięknym Sanktuarióm Maryjnym – Ocotlan, postawionej na cześć Matki Boskiej, która ukazała się Indianom podczas wielkiej zarazy z lat czterdziestych XVI wieku. Następnie pojechaliśmy do hacjendy aby zobaczyć i skosztować produkowany tam z olbrzymich agaw napój pulqe oraz zjeść typowy meksykański obiad. Powrót do Puebli, spacer po mieście i rynku Parian, zwiedzanie wspaniałej Katedry oraz kapiącego złotem kościoła Santo Domingo, wspólne spotkanie na dachu naszego hotelu Colonial z podziwianiem widoków.

Dzień 6

Wyjazd do malowniczego górskiego miasta Taxco "miasta srebra" z labiryntem uliczek i spokojnych małych placów wypełnionymi pełnego folkloru straganami z dochodzącymi do naszych uszu dźwięki typowo meksykańskiej orkiestry - mariachi.

Bielone wapnem i kryte czerwoną dachówką budynki z imponującą panoramą roztaczają się na wzgórza na którego szczycie widać olbrzymia statua Chrystusa Zbawiciela, robią niesamowite wrażenia.

Najlepszym sposobem zwiedzania miasta jest jazda po stromych uliczkach lokalnymi taksówkami - garbusami. Można się tutaj zaopatrzyć w wysokiej klasy wyroby z srebra gdyż do dzisiaj wydobywa się tutaj oprócz srebra , złoto i miedź w kopalniach znajdujących się tuż pod miasteczkiem.

Wśród budynków wznosi się symbol miasta: kościół Świętej Priscilli. Jego dwie strzeliste wieże górują nad niską zabudową srebrnej stolicy. Santa Prisca zbudowana jest z różowego kamienia w stylu kolonialnym, a jej wnętrze wręcz ocieka złotem. Ołtarz główny jest poświęcony Niepokalanemu Poczęciu i św. Prysce i św. Sebastianowi, patronom miasta. Kościół posada dziewięć ołtarzy rzeźbionych w drewnie i pokrytych płatkami złota.

W tym właśnie kościele ks. Artur odprawił Msze św. w której oprócz nas ochoczo uczestniczyła lokalna ludność.

Dzień 7

Aby powiększyć obrazek - kliknij tutaj

Tego dnia wizyta w Ixcateopan, mieście gdzie urodził się i są pochowane odnalezione kości ostatniego władcy Azteków Cuautchemoca.

Przesiąknięta historią i brukowana marmurem miejscowość posiada małą strefe archeologiczną oraz niewielkie muzeum eksponujące opór Indian wobec najeźdzców Corteza. W kościele na wzgórzu tej miejscowości z pochowanym pod ołtarzem niepokornym władcą , którego Cortez kazał powiesić uczestniczyliśmy w Mszy św. odprawionej przez ks. Artura.

Tutaj właśnie za pośrednictwem naszego najmłodzszego pielgrzyma 5-co letniej Ani wyznaliśmy miłość Jezusowi. Prosze posłuchać

Dzień 8

Ósmego dnia udaliśmy się do miasta wiecznej wiosny - Cuernavaca, chełpiącego się wspaniałym klimatem z zadbaną z dobrego wypoczynku i smaku, turystyczną oazą. W miejscowości tej znajduje się pałac Hernanda Corteza w stylu średniowiecznej twierdzy europejskiej wybudowany na gruzach Azteków.

Mieliśmy możliwość zwiedzić Katedre wzniwsioną przez franciszkanów w XVI w. w której naścienne malowidła przedstawiają sceny misji, męczeństwa i śmierci pierwszego świętego Meksyku - San Felipe de Jesus.

Następnie obiad w Tepoztlan gdzie jednemu z pielgrzymów zachciało się zaśpiewać z lokalną starszą piosenkarką piękną meksykańską piosenke " Paloma Negra"

Dzień 9 z przykrością ostatni

Ostatniego dnia ponownie przybyliśmy do Bazyliki Matki Bożej w Guadalupe. Wszyscy indywidualnie modliliśmy się przed Cudownym Wizerunkiem Matki Bożej Guadalupe oraz w kapliczce Najświętrzego Sakramentu. Następnie w jednej z licznych kapliczek na piętrze ks. Artur odprawił ostatnią Mszę św. powieżająć Matce Bożej wszystkie nasze prośby z jakimi do Niej przybyliśmy, a Jolanta w imieniu nas wszystkich wypowiedziała wiersz pożegnalny do Matki Bożą w Guadalupe. Potem autobus zawiózł nas na lotnisko aby ponownie po dwudziestu godzinach lotu wylądować w Melbourne.

Pożegnanie z Matką Bożą w Guadalupe

Piosenka do Matki Bożej w Guadalupe

Piosenke śpiewa - Halina Sawicka

Dziękujemu ks. Arturowi za opiekę duchową, za głoszone Słowo Boże, za pielgrzymowanie z nami, oraz za wspaniałe przeżycia duchowo-turystyczne.

Dziękujemy siostrze Bernadecie za prowadzenie autobusowych modlitw.

Dziękujemy Destino za zorganizowanie nam pielgrzymki. - kliknij tutaj

Nade wszystko dziękujemy naszej obsłudze - pilotce Agnieszce Drewniak , jej pomocnikowi Joachimowi (Diego) oraz kierowcy Wiktorowi. Kliknij tutaj

MATKO  BOŻA Z GUADALUPE - MÓDL  SIĘ  ZA  NAMI

Poniżej systematycznie i wytrwale będą wstawiane zdjęcia z naszej pielgrzymki.

Tańczący dla nas Aztekowie

Jezus Chrystus, Pan historii, trzyma przyszłość otwartą, dla szlachetnych i wolnych decyzji tych wszystkich, którzy przyjmując łaskę dobrego natchnienia zaangażują się w stanowcze działania na rzecz sprawiedliwości, miłości odznakiem pełnego szacunku dla prawdy i dla wolności.